E-handelns framkant

Shopifys partnerprogram: Personalen på Mote sitter ned

Shopifys partnerprogram är en bra utgångspunkt för frilansare och byråer som vill starta en affärsverksamhet och och se den växa. Läs om hur det gick till när Mote blev Shopify partner och utökade sin verksamhet.

Sara Mote känner sig mer som pionjär inom en ny konstform än entreprenör.

”Allt vi bygger har en funktion och jag tror att webbdesign kommer att bli en konstform på samma sätt som skulptur”, säger hon. ”Jag tror att det kommer att bli mycket större än vad vi kan föreställa oss i nuläget”, förutspår hon.

Som barn fullkomligen sög Sara i sig modebilderna i tidningen Vogue, som hon redan då prenumererade på. Hennes stora mål i livet var att få jobba med mode. Hennes teknikintresse väcktes när hon fick lära sig programmera på högstadiet.

Företag
Mote
Expertis
Design, varumärkeshantering, utveckling, programmering
Shopify partner
Sedan 2013

När hon läste konst på högskolan i hemstaden Portland i Oregon träffade hon belgaren Rembrant Van der Mijnsbrugge, som just var klar med sina programmeringsstudier och nu ville fokusera på grafisk design. Det sa klick.

”Vi kommer båda två från småstäder där det normala är att man skaffar sig en utbildning, hittar ett jobb och stadgar sig. Alla runt omkring oss var nöjda med det livet, men det var inte vi”, säger Sara.

Vi ville se världen, och jag tror att det var det som förenade oss.

Fem år senare, efter en framgångsrik karriär som inköpare för en exklusiv modebutik i Los Angeles, började Sara arbeta heltid på frilansbasis tillsammans med Rembrant. De valde att fokusera på e-handelsprojekt, vilket föll sig som ett naturligt val då de på så sätt kunde kombinera sina respektive expertkunskaper inom detaljhandel och programmering.”Det vi gillar med e-handel är att vi kan tänja på gränserna nästan till bristningsgränsen i alla våra projekt”, säger Sara.

De kände att e-handeln hade framtiden för sig och de ville ligga i framkant när den nya revolutionen kom.Det var då de fick kontakt med Annamarie Orsi.

Annamarie kommer från en liten stad i delstaten Georgia och hade en bakgrund som konstnär och fotograf. Hon hade verkligen ett öga för konst, men det var något annat som gjorde henne intressant för Rembrant och Sara: hennes passion för avant-garde.

”Vi vilar aldrig på lagrarna. Tvärtom faktiskt. Vi presterar bäst när vi får ta ett litet steg utanför vår bekvämlighetszon”, förklarar Rembrant.

Glada över att ha hittat en likasinnad försökte Sara och Rembrant hitta nya samarbetsformer som inkluderade Annamarie och fasade ut de gamla företagsjobben.

Trion började med att bygga skräddarsydda e-handelslösningar tillsammans, men att jobba med Shopify gav dem möjlighet att direkt påverka tillväxten för de kreativa märken de arbetade med.

Det fina med Shopify är att det ger dig möjlighet att koncentrera dig på det du är bäst på.

”Vi kan fokusera på grafik och programmering och slipper oroa oss för infrastruktur och skalbarhet”, menar Sara.

Shopifys partnerprogram: Rembrandt sitter på en stol Shopifys partnerprogram: Annamarie sitter på en stol

2013 gick den frilansande trion med i Shopifys partnerprogram och nischade in sig på Shopify-projekt.

”Det förändrade inriktningen på vår verksamhet totalt”, berättar Sara.

Till vår stora glädje fick vi större konstnärlig frihet när vi koncentrerade oss på Shopify-projekten.

Antalet och kvaliteten på rekommendationerna de fick som Shopify partner ökade lönsamheten och påskyndade beslutet att gå ”all-in” med Shopify. 2014 startade vännerna design- och programföretaget Mote tillsammans.

Idag är Mote mest känt för sin exceptionellt höga standard inom webbdesign och utveckling, men det som verkligen skiljer dem från mängden är deras konstnärliga ådra.

Shopifys partnerprogram: Sara sitter med en väggmålning bakom sig

”Vi vet att människor reagerar känslomässigt på konst.”

”Vi kommer alla tre från en konstnärlig bakgrund och vet att människor reagerar känslomässigt på konst. När vi jobbar försöker vi förmedla en känsla, något som inte riktigt går att ta på”, tillägger Sara.

De tror inte på att bombardera användarna med massor av annonser och nyhetsbrev i hopp om att få till några snabba konverteringar. Teamet bakom Mote vill istället mejsla ut en upplevelse som gör det angenämt för människor att handla på nätet.

”Vi lägger mycket tid på att försöka förstå hur användarna interagerar med upplevelsen, hur man gör det intressant och engagerande. Bara det är en egen konstform.”

Mote har förfinat hantverket genom att leta reda på och arbeta med rätt typer av kunder – företag som förstår vad Mote försöker åstadkomma.

Shopify har varit en god hjälp på vägen mot att etablera oss som ett starkt varumärke. Redan från första början sammanförde de oss med rätt typer av kunder.

Att få bygga upp ett företag utifrån gemensamma värderingar och intressen, med kunder och projekt som de väljer själva, är guld värt för de tre vännerna. Men ännu viktigare är känslan av att kunna vara med och påverka.

För Mote finns det inget roligare än att få höra att det går bra för en kund efter lanseringen, att kunden till och med har kunnat nyanställa.

”Det innebär att vi tre har skapat jobb för unga likasinnade som kanske inte passar in i mallen. Människor som är precis som vi var i den åldern”, säger Sara. Det är helt fantastiskt att kunna hjälpa andra att uppfylla sina drömmar när man själv gör något man gillar.”

Skapa ett gratis partnerkonto redan idag

Allt du behöver, från start till mål.