E-handelns framkant

Shopifys partnerprogram: Personalen på Mote sitter ned

Shopifys partnerprogram är en bra utgångspunkt för frilansare och byråer som vill starta en affärsverksamhet och se den växa. Läs om hur det gick till när Mote blev Shopify partner och utökade sin verksamhet.

Sara Mote ser sig inte som entreprenör så mycket som en pionjär inom en ny konstform.

”Det vi bygger har en funktion, men i framtiden kanske webbdesign ses som en konstform, som är likvärdig med skulptur till exempel”, spekulerar hon. ”Jag tror på något större än vad vi kan föreställa oss just nu.”

Som barn prenumererade Sara på Vogue och älskade att titta på haute couture-modet i reportagen. Hon ville arbeta med mode; det var hennes enda mål. Hon lärde sig även att koda på högstadiet, vilket ledde till ett tidigt intresse för teknik.

Företag
Mote
Expertis
Design, varumärkeshantering, utveckling, programmering
Shopify partner
Sedan 2013

Så småningom började hon på konstskolan i Portland i Oregon, där hon träffade Rembrandt Van der Mijnsbrugge, en belgare som tidigare studerat mjukvaruutveckling men övergått till grafisk formgivning. De fattade genast tycke för varandra.

”Vi kom båda från platser där man gick i skolan, skaffade ett jobb och slog sig till ro. Alla runt oss var nöjda med ett sådant liv, men vi var inte det”, säger Sara.

Vi ville se världen, och jag tror att det var vad vi fann hos varandra.

Efter fem år som framgångsrik inköpare åt en lyxig boutique i L.A. började Sara frilansa åt företag på heltid, tillsammans med Rembrant. De valde att fokusera på e-handelsprojekt som passade perfekt för parets kombinerade expertis inom detaljhandel och mjukvaruutveckling.

”Det vi gillar med e-handel är möjligheten att hålla sig i framkant och testa gränserna inom alla projekt”, säger Sara.

De kände båda att online-handel var framtiden, och båda ville vara med och gå i bräschen för den.

Entré för Annamarie Orsi.

Annamarie som är från en liten stad i Georgia hade studerat konst och fotografering. Men förutom hennes konstnärliga blick fanns det något speciellt som Rembrandt och Sara kände igen nästan omedelbart: en brinnande lust att vara avantgarde.

”Ingen av oss har någonsin längtat efter att känna sig tillfreds, snarare tvärtom faktiskt. Vi mår bäst en bit utanför trygghetszonen”, förklarar Rembrandt.

De blev förtjusta över att hitta en själsfrände och alla tre ville satsa på något gemensamt. Sara och Rembrandt slutade med sina frilansuppdrag för att fokusera på samarbetet med Annamarie.

De började med att bygga skräddarsydda e-handelslösningar, men genom att jobba med Shopify kunde de direkt påverka utvecklingen för de kreativa varumärken som de arbetade med.

Det fina med Shopify är att det låter dig fokusera på det som du är bäst på.

”Vi kan fokusera på formgivning och det tekniska, och slipper tänka på infrastruktur och skalbarhet”, säger Sara.

Shopifys partnerprogram: Rembrant sitter på en stol Shopifys partnerprogram: Annamarie sitter på en stol

År 2013 hade de tre frilansarna anslutit sig till Shopifys partnerprogram och valt att specialisera sig på Shopify-projekt.

”Det förändrade vårt företags inriktning helt”, säger Sara.

Shopify-projekt gav oss mer kreativ frihet vilket gjorde oss gladare.

Antalet kvalitativa hänvisningar som de fick efter att ha blivit Shopify-partners satte fart på verksamheten och gjorde att de vågade satsa på Shopify. I slutet av 2014 hade vännerna registrerat sitt designdrivna mjukvaruföretag, Mote.

Idag är Mote känt för sin exceptionellt höga standard inom webbdesign och utveckling, men framför allt utmärker sig teamet för sin förståelse av konst.

Shopifys partnerprogram: Sara sitter med en väggmålning bakom sig

”Vi vet att människor reagerar känslomässigt på konst.”

”Vi har alla en konstnärlig utbildning och förstår det mänskliga gensvaret på konst, den mindre påtagliga känslan. Vi söker det emotionella gensvaret på vårt arbete”, lägger Sara till.

De tror inte på att överösa användare med annonser och popup-meddelanden om nyhetsbrev för att omvända dem till kunder. Teamet bakom Mote är mästare på att skapa e-handelswebbplatser som gör användare glada.

”För att skapa en engagerande online-upplevelse måste man tänka noga på hur besökaren kommer i kontakt med den. Vi anser att det finns en konstform i det.”

Det som hjälpte Mote att utveckla sitt hantverk var att hitta och arbeta med de rätta klienterna, som förstår vad Mote försöker åstadkomma.

Shopify var verkligen bra på att vägleda oss och hjälpte oss att presentera vårt varumärke. Från allra första början skapade de kontakt med den typ av klienter som var rätt för oss.

Möjligheten att kunna bygga ett företag baserat på gemensamma värderingar och intressen, för att inte tala om de rätta klienterna och projekten, har betytt otroligt mycket för de tre vännerna. Men möjligheten att göra skillnad är ännu mer värdefull.

Inget gör dem gladare än att få veta att en klient har utvecklats efter starten – tillräckligt mycket för att kunna anställa fler.

”Det innebär att vi tre har skapat arbetstillfällen för unga, troligtvis likasinnade, personer som liksom vi kanske inte har valt en traditionell väg”, säger Sara. ”Det fantastiska är att genom att vi uppfyller vår dröm, kan vi hjälpa andra att uppfylla sina drömmar.”

Skapa ett gratis partnerkonto redan idag

Allt du behöver, från start till mål.